Vindbaarheid in Google verhogen doe je zo!

Wat moet je doen om je vindbaarheid in Google te verhogen? Er zijn verschillende manieren om dit aan te pakken en het hangt af van verschillende factoren. Door het algoritme, dat Google gebruikt voor het bepalen van de positie van je webpagina, telkens up-te-daten, blijft het een flinke klus om jezelf goed vindbaar te houden in Google. Om de belangrijkste zaken op een rijtje te zetten, zijn hier 8 tips om er van te verzekeren dat je goed vindbaar bent en blijft in Google.

Voordat we met de tips aan de slag gaan eerst een antwoord op de vraag:

Hoe werkt vindbaarheid in Google?

Je vindbaarheid hangt af van hoe goed je website gemaakt en geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Door middel van technische SEO kun je ervoor zorgen dat Google jouw website vindt. Deze vindbaarheid wordt bepaald door vele factoren, waaronder vermelding in externe websites, backlinks, gebruiksvriendelijkheid, laadtijd van de site en ingewikkelde zaken zoals meta tags die aan je pagina’s verbonden zijn. Google leest ook wat er op je website staat om te bepalen of de informatie relevant is voor de gebruikers waardoor het vinden van de juiste vind- en contentstrategie heel belangrijk is.

Op basis daarvan kan Google bepalen of iemand die jouw website Google toont wat ze zoeken. Om te profiteren van een hoge vindbaarheid in Google is het dus belangrijk om een efficiënte strategie uit te werken die rekening houdt met alle aspecten die betrokken zijn bij Zoekmachine Optimalisatie (SEO).

Toegankelijkheid voor zoekmachines

Google is een zoekmachine. Het is belangrijk om je website op een dusdanige manier in te richten dat het ook makkelijk is voor deze zoekmachine om je website te bekijken. Google werkt hiermee met een zogeheten spider. Deze spider begint op je homepage en gaat alle links af die op je website staan. Wanneer pagina’s niet goed gekoppeld zijn, kan deze spider dus niet alle pagina’s afgaan en goed indexeren. Hierdoor komen ze niet in Google te staan, wat jouw bezoekers kost.

Zorg er dus voor dat alle pagina’s in ieder geval op één manier aan elkaar gelinkt staan.

Toegankelijkheid voor bezoekers

Naast de toegankelijkheid voor de zoekmachines is het ook van belang om de website goed toegankelijk te maken voor bezoekers. De bezoekers zijn natuurlijk je uiteindelijke klanten. Een aantal dingen waarbij je zeker rekening moet houden zijn:

  • Website met duidelijk doel (Contact, aankoop of offerte)
  • Bedrijfsinformatie makkelijk vindbaar en duidelijk
  • Navigatiestructuur van de pagina moet in orde zijn

De steeds slimmer wordende zoekmachine van Google weet ook dat websites gemaakt worden voor bezoekers. Daarom worden de volgende factoren tegenwoordig meegerekend in het ranking proces van Google:

  • Aantal keren doorgeklikt vanuit Google
  • Tijd op de website
  • Bouncepercentage
  • Percentage dat geheel de website verlaat

SEO Titels en meta beschrijvingen

Het is belangrijk om voor elke pagina speciale SEO titels en meta beschrijvingen te schrijven. Het is hierbij belangrijk om de keywords waarop je je pagina vindbaar wil maken op Google hierin noteert. De SEO titel en meta beschrijving wordt door de zoekmachine gebruikt om erachter te komen wat het onderwerp is van de webpagina. Aantrekkelijke titels en beschrijvingen zorgen er voor dat bezoekers vaker op je website klikken vanuit de zoekmachine.

Sitemap

Het is belangrijk dat je een sitemap aanmaakt. Dit is in principe enorm eenvoudig te doen met een tool zoals Yoast. Een sitemap zorgt ervoor dat de spider voor het crawlen al kan zien hoe je pagina in elkaar steekt. Het is een soort inhoudsopgave van je website voor de zoekmachine. Een sitemap is daarnaast ook iets waarop Google rankt en daarom erg belangrijk. Als er iets niet klopt aan je sitemap, krijg je een 404-error.

sitemap vindbaarheid in Google

Afbeelding van: https://raidboxes.io/nl/blog/wordpress/xml-sitemap-wordpress/

Afbeeldingen en tags

Alhoewel de spider van Google zelf geen afbeeldingen kan lezen, is het belangrijk om toch tijd en moeite te steken in goede afbeeldingen op je website. Dit is namelijk voor de bezoekers. Wanneer je afbeeldingen plaats, kan je een zogeheten alt-tag toevoegen. Deze tag zorgt ervoor dat de spider van Google in ieder geval kan begrijpen waar de afbeelding over gaat. Op deze manier kan je dus afbeeldingen inzetten om je vindbaarheid in Google te vergroten.

Dofollow/nofollow

Het is mogelijk om op je website aan te geven of je wilt dat de zoekmachine spider van Google wel of niet doorzoekt naar verdere links op je website. Door het toevoegen van een ‘nofollow’ kan je de zoekmachine laten weten dat het niet nodig is om deze webpagina te bezoeken. Dit is belangrijk om automatisch aangemaakte pagina’s met een unieke url te laten crawlen door de Google spider. Dit kan uiteindelijk zorgen voor errors van de spider. Iets dat je ten allertijden wilt proberen te voorkomen.

Focus je zoekwoorden

Het is belangrijk om je per webpagina te richten op een enkel zoekwoord of zoekterm. Dit zorgt ervoor dat je webpagina beter begrepen wordt door zowel de zoekmachine, als de bezoeker. Het is mogelijk om synoniemen van het woord te gebruiken. Pagina’s over SEO kunnen bijvoorbeeld ook gebruik maken van Search engine Optimization.

 

Maak goede content

De tips hierboven zijn natuurlijk erg belangrijk. Maar het belangrijkste van allemaal is het maken van goede content. Content is het allerbelangrijkste als het gaat om je vindbaarheid in Google. Wanneer je content uniek is en echt waarde biedt aan je bezoekers, komt de zoekmachine hier vanzelf achter en verbetert de vindbaarheid automatisch.

 

Vond je deze blogpost interessant of heb je meer vragen na het lezen van deze post? Laat het mij weten via het contactformulier op deze website. Ik hoor graag van je!

P.S. ik heb ook een artikel geschreven met de 5 belangrijkste linkbuilding tips om zelf aan de slag te gaan met linkbuilding. Deze post is hier te vinden: 5 Beste Linkbuilding Tips